Skip to content

Allt om Volvo

Volvo

Volvo bildades år 1926 som ett dotterbolag inom SKF, med Assar Gabrielsson som VD och Gustaf Larsson som teknisk chef. De hade tillsammans planerat konstruktionen av den första modellen Volvo ÖV 4. De lyckades övertala SKF:s styrelse att tillverkningen av bilar skulle bli lönsam. 1927 blev just modellen ÖV 4 den allra första serietillverkade bilen. 14 April, 1926 blev det officiella datumet av då Svenska bilindustrins stolthet grundades. 1928 påbörjade man produktion av lastbilar och även bussar. Lastbilarna som även exporterades utomlands blev fram till 50-talet den mest lönsamma delen av koncernen. Man fick även större beställningar från Svenska försvaret. Bolaget kom att köpa upp flera verksamheter så som underleverantören Penta-Verken i Skövde samt Köpings mekaniska verkstad. Även andra bolag köptes upp som Svenska Flygmotor AB och AB Bolinder-Munktell.

Volvo växer internationellt

Efter andra världskriget var Volvo det enda bilmärket i världen som producerade personbilar, lastvagnar, bussar och traktorer. Tillväxten gjorde bilmärket stort internationellt och det fick verksamheter runt om i hela världen. Försäljningen av personbilar växte kraftigt med modeller som PV 444 och PV 54 serien. Volvo hade 4500 anställda och omsatte 483 miljoner år 1954. Gunnar Engellau dåvarande VD för koncernen drev vidare satsningar i USA som kom att bli en viktig del i företaget. Ett flertal fabriker öppnades utomlands, bland annat i Belgien. Den är idag Volvos största fabrik sett till antalet producerade bilar. Från att Engellau tog över den svenska stoltheten inom Svensk bilindustri så steg antalet anställda med 28000 och man höjde omsättningen från 600 miljoner kronor till 6 miljarder.

1961 lanserades sportbilen P1800. Det var inte första gången Volvo byggde en sportbil, man hade tidigare producerat med beteckningen P1900, men det var med P1800 modellen man lyckades med sportbilskonceptet. P1800 modellen fick stor popularitet genom den Engelska TV-serien ”Helgonet”, där Roger More körde runt i en vit P1800. Dåvarande kronprinsen Carl Gustaf fick ta emot en blå P1800 år 1966. Detta var kronprinsens allra första bil, med detta blev han även inbjuden som hedersmedlem i P1800 klubben. I samband med lanseringen av 1800 modellen i USA , fick 14 städer besök av bilen samt av ”Volvodroskan” PV 821. Med på resan var Vasadrottningen Kärstin Axe och taxichaufförerna Inga Backgreen och Bernt Edholm.

Pehr G. Gyllenhammar

1970 tog Pehr G. Gyllenhammar över koncernen och blev företagets starke man. När Gyllenhammar tog över så var Volvo-koncernen ett av dem största företagen i Sverige. En hel del strategiska beslut togs under Gyllenhammars tid. Volvo presenterade 240 serien. Totalt producerade man 3,5 miljoner exemplar av modellen under en 20 års period. Med 140- samt 240 serien etablerade sig koncernen sig som en framgångsrik tillverkare av kombibilar. Under Gyllenhammars tid som VD diskuteras även samgående med Saab-Scania, Saab-Scania drog sig ur. Gyllenhammar planerade också en sammanslagning av personvagnar med Renault, men detta misslyckades och han tvingades därför lämna posten som ordförande i bolaget. Detta gör han den 2 december 1993, dagar före den extra bolagsstämman.

Superlyxiga Volvo XC90

1999 klövs bolaget i två delar, Volvo Personvagnar såldes till Ford Motor Company för 50 miljarder kronor. Lastbilar, flygmotorer, båtmotorer och andra maskiner blir kvar i det börsnoterade moderbolaget. Till en början var köpet en bra deal för Ford och man inkasserade miljardvinster, men detta följdes av flera tunga förlustår. Ford Motor Company beslutar att sälja ut Personvagnar till ett Kinesiska företag vid namn Geely Automobile. Den helt okände entreprenören Li Shufu, ordförande och grundare av Geely meddelar kort därefter att man har planer att behålla sina Volvo anläggningar i Sverige och Belgien. En lyxig SUV vid namn XC90 lanseras den lovar riktigt låga utsläpp men ändå hög presentanda med fyrcylindriga motorer. XC90 bjuder på världsledande säkerhet och krocksäkerheten är anpassad för att inte skada lägre bilar. Detta resulterade i en bra försäljning med goda marginaler.

Made by Sweden

Med kampanjen Made by Sweden har Volvo tagit vara på grundtanken med koncernen: att skapa säkra bilar som är anpassade för svenska folket och svenska vägar. Med världskändisar som bland annat Zlatan och Avicci har kampanjen blivit en stor framgång för Volvo Cars Sverige. Bolaget blickar 2017 mot ett intåg på börsen. Flera Svenska bolag som AMF, AP-Fonden och Folksam har redan köpt in sig i bolaget till ett värde av 5 miljarder kronor. Verkställande direktören Håkan Samuelsson lovade kortare leveranstider och bättre kvalitet och med detta en ljus framtid för bolaget.

Volvo står för säkerhet och kvalitet, och så kommer det att förbli. Det uppskattas att man har genom trepunktsbältet räddat drygt en miljon liv. Koncernen har skapat Sveriges självbild – att man kan bilsäkerhet och är duktiga med bilden att vi är bäst i världen. Framtiden är ljus för den Svenska stoltheten inom bilindustri, utan några fallgropar så fortsätter bolaget att leverera kvalitet och säkerhet.