Skip to content

Historien om Audi

Historien om Audi

Audi är ett bilföretag som grundades av August Horch. Historien hur företaget blev till är intressant, då August Horch från början ägde ett bilföretag som hette just Horch. År 1909 blev August Horch utkastad från företaget Horch och skapade sedan ett nytt bilföretag. Det var hans son som föreslog namnet Audi. 1932 försonades August och bolaget Horch, det var när flera tyska bilmärken samarbetade under namnet Auto Union. Dagens jättekoncern skapades när Volkswagen köpte bolaget Auto Union 1964. En av dess första bilar hette Volkswagen K 70. Första succén blev när modellen Audi-100 kom 1968, och blev en storsäljare. Från 1985 bytte företaget namn till Audi-AG.

Audi – Vägen till lyx

Audi R8 med en V10 motor.

I början av 80 talet tog resan fart för Audi, från att vara en ordinär bilfirma till att ta steget upp i premiumklassen. Nu började man ta upp kampen mot mot BMW och Mercedes-Benz. Milstolpen blev när man producerade Audi-Quattro, en sportbil med fyrhjulsdrift. Därefter följde flera nya modeller. Med en kraftfull slogan, ”Försprång genom teknik”, så har biltillverkaren fortsätt stabilt på vägen med prestigebilar under hela 90-talet. 1991 kom den fyrcylindriga 80 modellen, den femcylindriga 90 och 100 modellen samt 200 modellen med turbomotor. Nästa succé blev Sport Quattro, S2 och S4 serien som blev starten till massproducering av högprestandabilar.

Nästa stora ändring i modellserien kom 1995, när biljätten ersatte 80 modellen med Audi A4, S4 serien fick ett ansiktslyft och gick under namnet S6. Försäljningen steg markant under 2000 talet, från att ha 653.000 kunder år 2000, hade man 2008 hela 1,003.000 kunder. En faktor som ledde till detta är att Kinas regering valde den Tyska biljätten som leverantör när man handlade bilar åt statliga tjänstemän. 2011 blev rekordår när man lanserade A7 modellen och A3 modellen i USA. 2012 höjde bolaget dessa siffror med 10%. Andra biljättar som Bentley och SEAT gick under dem här åren med förlust.

Sportbilen Audi R8

2006 introducerades Audi R8, en sportbilsmodell med ursprungligen en V8-motor på 4.2 liter. 2008 ersattes V8:an med V10:an, en kraftigare motor från Lamborghini Gallardo. I bilens produktion sätts 5000 unika delar ihop av 70 olika arbetare, dessa uppskattas montera ihop 25 bilar per dag. Bilen inspekteras efter montering av 95 laserstrålar. Man kan tycka att en monsterbil som den här drar massor med bensin, men med effektuppdateringen är bilen faktiskt 13 % snålare än äldre generationer. Nya bilen har cylinderavstängning, och ett seglingsläge i växellådan. På senare tid har man uppdaterat R8:an genom att ge den en helt ny S-tronic växellåda med dubbelkopplingsteknik.

Audi drog några år senare av skynket för den taklösa modellen R8 Spyder som endast finns med V10 motor. R8 Spyder har 540 HK, den gör 0-100 km/h på 3.6 sekunder, och har en max hastighet på 318 km/h. Men största förändringen är att modellen inte har ett tak längre, utan enbart ett tygtak. Att fälla ut taket tar 20 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 60 km/h. Man har helt enkelt skapat en ljudlucka för att höra det härliga ljudet från V10 motorn.

Audi i nutid

Dagens Audi är till 99 % ägt av Volkswagen så har det varit ända sedan 1964, bolaget har yttersta ansvaret för italienska sportbilsmärket Lamborghini. Man har fortfarande systematiskt indelat modellerna och har ett antal sportiga konceptbilar. Designchefen Walter de’Silva har gett Audis utseende en förändring med införandet av den ikoniska grillen i fronten. Bland de mest kända modellerna idag så kan man hitta den lilla och kompakta TT modellen, samt RS5 som är en snygg sportbil. Audi har också blivit stora inom bilsporten och deltagit i rally samt Le Mans loppet. I Le Mans loppet vann man år 2011 med prototypen R-18, en modell med dieselmotor. Företaget erbjuder familjebilar, lyxbilar, sportbilar och även kompakta bilar.