Skip to content

Historien om Ford

Ford

Ford Motor Company är ett bilföretag som grundades den 16 Juni 1903 i USA. Verkställande direktör, chefsingenjör och grundare av bolaget hette Henry Ford. Anledningen till företagets framgång var att satsa på löpandebandsprincipen, som gjorde byggandet mycket effektivare. Koncernen blev tidigt en av världens största biltillverkare och anledningen var att man byggde enkla men driftsäkra bilar. Produktionen startade år 1903 med A modellen och den stora framgången kom i samband med konstruktionen av T-Forden år 1908. Då valde man att bygga en ny fabrik för att tillfredsställa efterfrågan. Det var på grund av stor efterfrågan man kom på idén med löpandebandsprincipen.

Har du fått problem med din Ford och behöver hjälp? Då kan du behöva vända dig till en bilmekaniker. Kika in på www.allhydraulik.se för tips på hur du kan göra när bilen inte fungerar som den ska.

Ford: Expansion och massproduktion

Första produktionen startade i Highland Park 1903. Bolaget hade ett tidigt mål att varje man skulle kunna ha råd att äga deras bilar. Företaget kom på en metod att standardisera komponenter som användes för olika delar i bilen för att på så sätt få ner priset av slutprodukten. Man förbättrade även tekniken och satsade att få ner kostnaderna genom massproduktion. Bilen, som innan dess hade varit en lyxvara som endast de rikaste hade råd att köpa, kunde nu produceras billigare och på så sätt kunde den vanliga arbetaren ha råd att äga en Ford. T-Forden som kom 1908 hade priset 850$. 1927 hade man pressat ner priset till endast 250$.

Ford expanderade, 1917 började man producera traktorer som gick under namnet Fordson. Fords marknad växte och snart var man leverantör av hälften av alla bilar som tillverkades i Nordamerika. 1919 tog Henrys son Edsel över ledningen i bolaget. 1920 satsade bolaget på en global marknad och i Europa startade man nya bolag istället för att köpa existerande, som konkurrenten General Motors gjorde. I USA började man nu tappa lite marknadsandelar till just GM, på grund av den globala satsningen och samtidigt började General Motors leverera bilar i lyx och fler färger. Men trots det, så fortsatte bolaget att expandera och man hade år 1930 över 80.000 anställda.

Fabriker runt om i världen

1904 började man tillverka Fordbilar i Kanada och nästan samtliga modeller som tillverkades i USA tillverkades även i Kanada. Den första fabriken i Kanada öppnades år 1911 i Walkerville, där man producerade B- och C-modellerna. Dessförinnan så sammansatte Ford fler bilar än fabriken tillverkade, dock så var karosserna oftast tillverkade i Kanada. Den nya Kanadensiska Fordfabriken gjorde att man nu kunde producera i större kvantitet än tidigare. Det var i Kanada men först introducerade den svängbara vindrutan, tre år innan Detroit. År 1927 hade man i tillverkat totalt 77 888 Kanadensiska T-Ford bilar, de var identiska mot sina Amerikanska motsvarigheter.

Koncernens första Europeiska sammansättningsfabrik invigdes i Manchester. Fabriken hade tidigare används för att tillverka spårvagnar. Man skickade T-Fordar direkt från Detroit och upp genom kanalen i Manchester, till slutdestination. Fabriken kom att tillverka ca 30 % av alla bilar i England och blev den största enskilda bilfabriken i Europa. År 1917 öppnade man en fabrik i Irländska Cork som till en början enbart producerade traktorer. Den första Europeiska modellen man tillverkade var AF modellen, som var identisk A modellen, skillnaden var att den hade en mindre motor. Koncernen fortsatte expandera, detta resulterade i tre olika Ford i Europa: Tyskland, Storbritannien och Frankrike. Den Franska Ford-delen försvann 1954. Den Tyska och den Brittiska delen, som tidigare varit oberoende av varandra slogs samman 1967 och bildade Ford Europa. Under sent 90 tal flyttade man en del av biltillverkningen till Portugal och Spanien.

Ford i Sverige

En klassisk T Ford modell.

1930 tog man fabriken i Stockholm i bruk. På grund av tullavgifter och skatter insåg man att det är billigare att tillverka än att importera bilarna. Man startade bygget år 1929 och 1931 var man helt färdig med bygget. 1949 byggde Ford färdigt nästa stora utbyggnad på fabriken. Nu kunde man bygga bilar på rullande band, man producerade ungefär 30 bilar per dag i den svenska fabriken. Verksamheten i Sverige lades ner 1950. 1999 köpte Ford Motor Company Volvo personvagnar och döpte den till Volvo Car Corporation. I samband med köpet av Volvo personvagnar så flyttade huvudkontoret till Göteborg. Den 2a Augusti 2010 såldes Volvo Car Corperation till det Kinesiska företaget Geely.